10 tips voor je bruiloft: Do’s & don’ts!

panic-wedding-is-coming-soonIn de ruim 25 jaar dat ik op de bühne sta, heb ik inmiddels honderden bruiloften meegemaakt. Best bijzonder! Ik mag mezelf dus met recht ’n ervaringsdeskundige noemen. Graag deel ik een aantal DO’S en (vooral) DON’TS voor de organisatie en het verloop van wat “de mooiste dag van je leven” moet gaan worden!

  1. Don’t be a control freak! Natuurlijk is er een planning of tijdschema nodig voor je trouwdag. Je moet tenslotte op tijd aanwezig zijn bij de trouwlocatie, de keuken heeft een schema voor het diner, enzovoort. Maar – geloof me – plan de dag niet met een stopwatch in de hand. Hou het leefbaar voor jezelf en vooral voor je ceremoniemeester! Hou het relaxed. Ik heb de bruiden die zelf met een draaiboek rondrenden op de laatste minuten van de feestavond nog levendig op mijn netvlies staan. Ontspan!
  2. Do enjoy it! Zorg voor voldoende tijd, ruimte en ontspanning in je dagplanning om ECHT te kunnen genieten van alles. “De dag vliegt voorbij” is een veel gehoorde kreet. Zorg er dus voor dat je niets af hoeft te raffelen. Geniet van de ceremonie, kies een trouwlocatie waarbij het volgende bruidspaar niet in je nek staat te hijgen, neem de tijd voor het diner, etc
  3. Don’t panic! Zorg dat je van te voren, samen met je ceremoniemeester, de locatie, de band, etc., alles goed hebt doorgesproken en dat eventuele spelbrekers (het weer, files, etc.) geen rol kunnen spelen, omdat je daarmee rekening hebridezillabt gehouden. Wil je bijvoorbeeld in de buitenlucht trouwen? Fantastisch! Maar zorg dat er ook een tent of binnenlocatie is, mocht het weer zich wat “Hollandser” gedragen dan jij gehoopt had.
  4. Do be clear! Als er dingen zijn die je ECHT niet leuk vindt (de beschonken oom die een lollige speech wil houden, de collega’s die een “stukje” van 45 minuten willen opvoeren, etc.), zorg dan dat je ceremoniemeester dit weet en regelt voor je. Uiteraard is het relaxter (Don’t be a control freak!) als je alles gewoon lekker over je heen laat komen, maar laat dingen die echt belangrijk voor je zijn niet aan het toeval over.
  5. Don’t plan too far ahead! Hoera! Jullie gaan trouwen! In… 2018. Fantastisch. Gefeliciteerd. Natuurlijk is het geweldig om alvast te gaan dromen over die jurk, de locatie, de ringen… maar het is wat vroeg om die jurk nu al te kopen. Er kan nog veel gebeuren in die tijd! Ook is het wat voorbarig de band alvast je meest favoriete Top 40 liedjes van dit moment door te geven. Over 3 jaar zijn er weer hele andere nummers populair en hebben andere liedjes een speciale betekenis voor je gekregen. Go with the flow 😉
  6. Do be smart! Als je een feest wilt, waarbij gegarandeerd de dansvloer vol staat, zorg er dan voor dat de feestzaal niet vol staat met tafels en stoelen. Dit nodigt namelijk uit tot… juist: zitten. Beter is het wat statafels rond de dansvloer te zetten en een beperkt aantal zitjes voor de wat oudere gasten. Als mensen eenmaal (moeten) staan, gaan ze vanzelf sneller bewegen!
  7. Don’t divide the group! Er zijn fantastische locaties, zoals kastelen, waarbij er niet 1 grote ruimte beschikbaar is, maar meerdere geschakelde kleine zalen. Super romantisch, maar als er in één van die zalen een leuke band staat te spelen, terwijl alle gasten in de andere ruimtes blijven hangen (omdat daar de bar is, of er zitjes zijn), dan wordt het moeilijk om iedereen bij jullie feest te betrekken. Beter is het te kiezen voor één ruimte. Zorg er ook voor dat deze niet te groot is voor het aantal gasten wat jullie uitnodigen. Niets is ongezelliger dan een “balzaal” met een klein plukje mensen er in.
  8. Do trust the professionals! Zaaleigenaren, de fotograaf, de band… ze maken gemiddeld meer bruiloften mee dan jullie 😉 Reken dus op hun expertise voor wat betreft de logistiek met hapjes & drankjes, hoe de leukste foto’s gemaakt kunnen worden, de opbouw van de feestavond, etc. Vertrouw er bijvoorbeeld bij de band op dat zij heus wel aanvoelen wat jullie gasten leuk vinden en kom niet met lijsten van de liedjes die je per se wilt horen. Geloof me: op de avond zelf zul je er geen erg in hebben, want daar ben je te druk voor! Natuurlijk WEL dat ene liedje wat zo belangrijk voor jullie is (bijvoorbeeld als opening of afsluiter) of – andersom – wel of geen Nederlandstalig; dat is belangrijke info voor de muzikanten of DJ. Kies de band die bij je past en laat het verder lekker los!
  9. Don’t listen to others! Het is natuurlijk JULLIE bruiloft. Er is NIEMAND die voor jullie kan en mag bepalen hoe je deze wilt vieren (nee, ook ik niet, met mijn “do’s en don’ts” lijst), dus blijf vooral bij jezelf en doe niets omdat het volgens anderen zo hoort, of omdat het “in” is, of omdat de hele familie het altijd zo gedaan heeft, etc. Laat je niet gek maken; bepaal zelf welke tips die je hoort of ziet voor jullie handig zijn.
  10. En tenslotte…. DO SAY “YES, I DO”!

Black I Do And Me Too Wedding Sign Set02

Geef een reactie

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.